De Sims 3 Consoles: launch event in Antwerpen

Op 26 oktober 2010 ontvingen wij een uitnodiging van EA Benelux om naar een launch event voor De Sims 3 Consoles te komen in Antwerpen – België. Het launch feestje zelf was de dag erop al – 27 oktober – 1 dag voor de officiële release van De Sims 3 voor Consoles in de Benelux.

Het was niet echt moeilijk om binnen het S3N team mensen te vinden die wel zin hadden in een feestje. Fransor en Kyta zijn dus op woensdag 27 oktober 2010 afgereisd naar Antwerpen. Voor Fransor was het haar eerste officiële event en voor Kyta het zoveelste event en op deze pagina vind je hun indrukken van de launch party.

Naast dat we altijd wel zin hebben in een feestje en natuurlijk ook presentaties, zijn dit soort events ook altijd een leuk moment om andere Nederlandse fansites te ontmoeten. Er waren er flink wat uitgenodigd maar niet iedereen kon, World of The Sims was er wel, Simsplanet 2 en ook Sunset Valley Times.


Vandaag 27-10-2010. Rond een uur of 14:30u ben ik aangereden naar Antwerpen voor een lauch van De Sims3 op Console. Ik had afgesproken met Fransor daar voor het gebouw te wachten op elkaar.

Ik ben nog nooit in Antwerpen geweest zelf, wat een ongelofelijke mooi stad is dat. Eenmaal aangekomen, heb ik maar iemand gevraagd mijn auto te parkeren, want dat zag ik niet zitten daar. Gelukkig zag hij daar de humor wel van in. Heb het toch zelf maar gedaan. Fish & Chips verteld mij eten maar nix mocht zo zijn het was een gewone kledingzaak waar de launch op de bovenste verdieping werd gehouden.

Rond 17:30u zag ik Fransor en liepen we samen naar boven toe, daar hebben we genoten van een hapje en drankje en kwamen daar ook Wouter tegen van SVT. We besloten nog even naar de toiletten te gaan om dat we hoge nood hadden, dat ze in Belgie de wc rollen aan de deurklink hangen vonden we wel leuk.

Het begon met een kleine opening speech over De Sims3 consoles, daarna werd het ook in het Frans vertaald. Ook hebben we de mogelijkheid gehad om even te spelen.

Daarna kwam er een professor uit Gent, Jan van Looy, aan het woord, hij heeft onderzoek gedaan naar het “waarom spelen jongeren dit soort spellen”. En natuurlijk de Sims 3 consoles.

Living the Game, Playing Life

Dr. Jan Van Looy, IBBT-MICT, Universiteit Gent

Ongeveer tien jaar geleden, toen ik besloot om de focus van mijn onderzoek te verleggen van interactieve fictie naar digitale games, werd die beslissing ‘vreemd’ gevonden. Heel veel mensen konden niet begrijpen waarom onderzoek naar games en het spelen van games nodig was. Ze wisten wel dat videogames bestonden, en dat er mensen waren die ze speelden, maar je zag hen denken: “Het zijn maar games, die hebben geen nut, er is geen link met de realiteit”. Toen al had ik het gevoeld dat dit niet waar was. Hoe kunnen mensen nachtenlang helemaal ondergedompeld zijn in een activiteit die zinloos is? Nu, na jaren onderzoek, ben ik alleen maar meer overtuigd dat games net zoveel voor mensen kunnen betekenen als boeken en films, zij het dan op een andere manier, en dat games ons net als andere media iets kunnen bijbrengen over de wereld waarin we leven en de manier waarop we dingen bekijken.

Kleine kinderen besteden het grootste deel van hun kinderjaren aan het spelen van spelletjes. Eerst achteloos door willekeurig objecten te verzetten, zoals zichzelf, later door gefantaseerde situaties te creëren en, vooral jongens dan, door competitief te spelen op basis van regels. Wat meteen opvalt als je kinderen ziet spelen, is dat alles heel natuurlijk gebeurt. De energie en het enthousiasme waarmee kinderen aan het spelen gaan, is absoluut ontwapenend. Je kan proberen om hen een zeker ‘sérieux’ op te leggen, wat scholen maar al te vaak proberen, maar diep vanbinnen behouden ze altijd hun speelse natuur. Meer zelfs: zoals onderzoek aantoont, behouden ook volwassenen altijd een zekere speelsheid. Er staat geen leeftijd op de nood aan ‘fun’ in het leven.

Door de jaren heen hebben wetenschappers zich afgevraagd wat het doel van ‘spelen’ is. Biologen hebben aangetoond dat jonge zoogdieren en vogels al spelend leren hoe ze aan voedsel moeten geraken. Denk aan leeuwenwelpjes die onschuldig met elkaar worstelen in de savanne. Maar ook mensen leren al spelend over zichzelf en de wereld. Als we spelen, imiteren we het gedrag van onze ouders en dat van anderen, en zien we van binnenuit hoe dat werkt en uitpakt. Tegelijk moeten we ons geen zorgen maken over de gevolgen, want het is maar ‘om te spelen’. We kunnen elkaar neerknallen of een familie starten, net als in De Sims, maar we weten dat wanneer we ophouden met spelen, de wereld nog steeds zal zijn zoals hij was. Tegelijk zijn we echter een unieke ervaring rijker over iets geweldigs. En het is volgens mij net dát wat games voor mensen doen: hen toelaten om belangrijke ervaringen op te doen om hen zodoende zaken bij te brengen, te inspireren en de kracht en het inzicht te geven om ook in het leven grootse dingen te verwezenlijken.

De titel van deze babbel, “Living the Game, Playing Life”, bestaat uit twee delen. Games als De Sims laten ons toe een fantasieleven te leiden in een virtuele spelwereld. We experimenteren met situaties en rollen, en doen zaken heel anders of net heel erg hetzelfde. Maar het werkt ook andersom. Games zijn niet zinloos of verstoken van realiteitszin zoals sommigen tien jaar geleden (en anderen nog steeds) beweerden. Ze zijn net heel zinvol. Digitale videogames zouden voor de 21e eeuw wel eens kunnen betekenen wat film betekend heeft voor de 20e eeuw. Media hebben een lange traditie in het plaatsen van een spiegel voor de wereld waarin we leven, waardoor ze op die manier zin en betekenis geven aan die wereld. Gezien het feit dat videogames de snelst groeiende media-industrie en een van de meest populaire vrijetijdsbestedingen van het ogenblik zijn (in België spelen meer dan 80% van de tieners videogames), hebben zij het potentieel om zo’n spiegel te worden.

Laat ons ervan uitgaan dat digitale games nu al onze kijk op het leven en de realiteit weerspiegelen en vorm geven. Wat toont die spiegel ons dan? Eerst en vooral denk ik dat games, mathematische simulaties als ze zijn, het leven beschrijven als een complex systeem met vele variabelen. Niet langer één enkele, grote verhaallijn of duidelijk omlijnd recept voor het begrijpen van de wereld en het leiden van je leven. Er zijn onnoemlijk veel ‘stats’ in het leven, en het is aan de speler om ze te begrijpen en de best mogelijke beslissingen te nemen. Hoewel dit op het eerste zicht angstaanjagend klinkt, is het anderzijds ook geruststellend. Door de wereld voor te stellen als een open systeem, tonen games een waaier aan vrijheid en mogelijkheden. Wanneer je de uitdaging aangaat en je verantwoordelijkheid opneemt, krijg je de kans je eigen leven vorm te geven en te creëren. Je hoeft niet te doen zoals je ouders en hun ouders voor hen. Trek erop uit en doe je eigen ding. Tot slot, en dit is volgens mij het belangrijkste, tonen games aan dat spelen met het systeem van het leven ‘fun’ is. Er is geen enkele reden om bang te zijn, integendeel: experimenteer, leer, begrijp en volg je eigen weg.

Met deze gedachte ga ik eruit. Geniet allen van het spelen met De Sims. Ik kijk er zelf ook enorm naar uit. Dus ga je gang, live the game and play life!

Dank u

De eerste officiële exemplaren werden uitgedeeld in België aan een goed doel: de “Make a Wish“. Dit vind ik echt top van EA!. Ze waren er ontzetten blij mee, we hebben ze even kort gesproken: de dames vertelde ons dat ze het zo belangrijk vinden om kinderen die terminaal ziek zijn, dit te kunnen geven, “het haalt ze even uit hun dagelijkse sleur”.

Daarna hebben we via Skype contact gehad met George Pigula, Associate Producer van De Sims 3 Console, in Amerika. De verbinding kwam erg slecht tot stand en ik heb er weinig van mee kunnen krijgen, jammer genoeg. Maar het is wel leuk om dat mee te maken, hoe dat gaat.

Rond 19:00u gingen we richting huis, we besloten nog maar ff langs de Mac te gaan om een hapje te eten.

Kyta


27 oktober, over tien minuten begint mijn eerste EA event, en jawel, ik kom te laat. Ik ben voor het eerst in Antwerpen en ik weet niet waar ik heen moet. Ik ben een heel klein meisje en Antwerpen is een hele grote stad. Kyta belde om te vragen of er ik al was, ik vertelde haar dat ik zeker in de goede richting zat en er bijna ben. NOT. Gelukkig hielp een lieve oude Belgische man mij en was ik er snel. Bij de Fish en Chip winkel, een kledingwinkel, was de groene loper al uitgerold en er stond een Sims 3 auto! Nou ja, het was een auto bedekt met gras waar ‘De Sims 3’ op gespoten was.

Eenmaal boven werden we verrast door een groene kamer en veel mensen. We kwamen Wouter tegen van de SVT en babbelden erop los. Vaak kwamen er obers langs met drankjes en hapjes. Groene hapjes.. Erg apart maar vast heel lekker.

Een uur later kwam er een openingsspeechje over De Sims 3 Consoles, en omdat we in België waren werd dit vertaald naar het Frans. Hierna kregen we een verhaal te horen van een professor uit Gent. Jan van Looy. Hij vertelde over waarom kinderen spelen en waarom mensen het spelen van De Sims 3 zo leuk vonden.

Hierna werden de eerst exemplaren van De Sims 3 Consoles aan de ‘Make a Wish’ foundation uitgereikt. Dit goede doel is voor terminaal zieke kinderen en hoopt ze met het spelen van spellen even weg te halen uit hun ziektebed, even de gedachten ergens anders op en even niet meer ziek zijn.

Als laatste zouden we de mogelijkheid hebben om vragen te stellen aan de producer van De Sims 3 Consoles via Skype. Maar helaas was de verbinding erg slecht en konden we hem niet verstaan. Bij de laatste poging ging het al een stuk beter, maar er is natuurlijk al heel veel bekend dus vragen hadden we niet echt.

Toen alles op zijn einde liep hadden we de mogelijkheid om nog even De Sims op verschillende platforms te spelen en bij de uitgang onze goodiebag in ontvangst te nemen. Wij als echte Nederlanders gingen gelijk in de rij staan voor onze goodiebag. In de rij viel het ons op dat mensen voor ons De Sims 3 voor de Xbox360 of de PS3 mochten uitkiezen. Was het waar, kregen we het spel mee? Plots werd ik heel zenuwachtig, nog even en ik was aan de beurt.

Toen ik tegenover de goodiebag-uitdeler stond zei ik zo cool mogelijk: ‘Die voor de 360 graag..’. Ik kreeg de tas in mijn handen en ik voelde me net een klein kind, als het kon zou ik uiteen spatten van opwinding. Na even op Wouter en Kyta te hebben gewacht, openden we de zakken. Hier vonden we een De Sims 3 zonnebril, lippenbalsem, button en het spel. Wat een verwennerij en wat een leuke afsluiter van dit evenement.

Niet veel later besloten we naar huis te gaan, want we hadden toch wel honger kregen. Voor de hamburgers hoef je niet naar Antwerpen te gaan, want die zijn hetzelfde als in Nederland, maar het is en blijft een prachtige stad.

Al met al was het heel erg leuk, of we nieuwe dingen te weten zijn gekomen? Niet echt, maar we weten eigenlijk alles al. Het wordt tijd dat we gaan ‘messen with Sims lifes’ en dat we de karmakrachten op de consoles gaan verkennen.

Fransor



Tenslotte

We willen EA Benelux bedanken voor de invite, de gezellige uurtjes in Antwerpen en de erg leuke De Sims 3 goodies bag met daarin een versie van De Sims 3 voor Consoles naar keuze.

Wil jij eens deze tijdelijke guerilla store De Sims 3 in Antwerpen bezoeken dan kan dat tot en met 6 november: Programma guerilla store De Sims 3.


| De Sims 3 Consoles launch event in Antwerpen – GameScores video |

| De Sims 3 Consoles launch event in Antwerpen X – Power video |


Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *